Kunstnerportrettet: Nils Georg Haugland Nilsen

Portrettert av Karin Koch

Foto: Ingrid Margrethe Bølgen Halvorsen

Nils Georg Haugland Nilsen sang seg inn i våre hjerter på vår siste julekonsert i november 2019.  Han vokste opp på Jar i Bærum i en livlig barneflokk bestående av 4 helsøsken og 3 halvsøsken.  I en alder av 35 har han to lidenskaper;  fotball og musikk.  Det var musikken som først valgte ham da han i 2-3 års alderen trassig nektet å gå ut av kirken før organisten var ferdig med å spille sitt postludium.  Det ble musikkbarnehage, og så var løpet lagt.  Fra han var 5 år spilte han fiolin ut fra Suzuki-metoden, først hos Ane Berit Halvorsen og senere med Professor Isaac Schulman ved Norges Musikkhøgskole.  Den japanske fiolinisten Shinichi Suzuki utviklet denne metoden som går ut på at barn lærer musikk tilsvarende slik det lærer språk, via øret.  Barnet lytter til musikk hver dag, tilegner seg musiske fraseringer, intonasjon og rytmikk for senere å etterligne det på instrumentet uten å være knyttet til et notebilde. Nils Georg la fiolinen vekk da han var 15, mens hans søster, Anna Margrethe Haugland Nilsen, har blitt fiolinist.

Nils Georg begynte i Sølvguttene som 7-åring og debuterte på DNOs scene da han var  8.  Han var solist med koret på konsertturneer i England, Tyskland, Polen m.fl og sang solist partier fra Bizets Carmen, Puccinis Tosca og Gianni Schicci samt Mozarts Tryllefløyten. Han sang Pie Jesu i duett med Dame Kiri te Kanawa da hun gjestet Oslo Spektrum, direktesendt på NRK.

Dame Kiri te Kanawa og Nils Georg. Foto: ukjent

Hans første sanglærer var Torbjørn Lindhjem.  Dette var et godt møte med musikken og en stor inspirasjon for 12-åringen.  Han har også traktert trekkspill, piano og blokkfløyte på Bærum kulturskole.  Han valgte idrettslinjen på Nadderud videregående skole og fikk på det viset sin nødvendige dose fotball mens han deltok på masterclasses for unge musikere på Norges Musikkhøgskole hos professor Svein Bjørkøy.

Etter et år med musikkglede på Toneheim folkehøgskole gikk veien videre til NMH og tilbake til Svein Bjørkøy.  Nils Georg fikk tilpasset timeplanen så han rakk fotballtrening tirsdager og torsdager.  Det gjelder å ha tungen rett i munnen og prioritere riktig.  På NMH var det mange inspirerende lærere, men Nils Georg trekker spesielt frem Øygunn Nilsen som han hadde i piano som biinstrument.  Hun arrangerte flotte kulturturer til Wien. 

Nils Georg liker å jobbe under press og nevner som eksempel at i løpet av 3. året på NMH deltok han i tillegg til studiene også  på Operahøgskolens høstprosjekt med Maurice Ravels L’heure Espagnole samtidig som han skulle være en av 3 tenorer som formidlet en syklus av Schuberts lieder.  Begge de to andre tenorene ble syke rett før konserten så Nils Georg sang like greit alle sangene selv.  Det kan gå fort i svingene!

Etter fullført Bachelor på NMH i 2009 søkte og fikk Nils Georg stipend fra Ingar Doblougs stiftelse som støtter en Mastergrad i utlandet.  Han dro sporenstreks til New York og kom inn på Manhattan School of Music.  Han ble anbefalt å prøvesynge for mezzo-sopranen Patricia McCaffrey,  en svært ettertraktet vokallærer. Hun tok imot ham, lyttet og utbrøt «You sound like shit!».  Heldigvis spilte hun noen øvelser som Nils Georg straks kopierte, og da ville hun jobbe med ham allikevel!  Det ble tre spennende år med henne som lærer, og fortsatt har han enkelttimer med henne. I 2 år sang han med Neil Rosenheim.I løpet av disse årene hadde Nils Georg også mange oppdrag utenfor studiestedet og sang bl.a. på Operaen i Tampa i Franz Lehàrs operette The Merry Widow, sang på flere konserter i New York og debuterte på Avery Fisher Hall på Lincoln Center i 2012 som tenorsolist i Franz Schuberts Messe i G-Dur.

Nils Georg og Susanne Hvinden Hals synger The cherry duet fra L’amico Fritz, Lidalnorth 2018         Foto:  John Lidal

Nils Georg deltok på LidalNorth International Opera Workshop ved DNO&B i 2012, 2013 og 2017 hvor de fremførte Poulencs Dialogues de Carmelite, Puccinis Gianni Schicchi og Il Tabarro samt Sondheims A little night music. Han var tenor solist og sang  Funiculli Funicullar da DNO&B turnerte med barneoperaen på grunnskoler i 2016.

Fra 2013 har han vært freelancer og sunget på konserter, festivaler mm i inn- og utland.  Han har sunget evangelist i Bachs Juleoratorium, vært tenor solist i Händels Messiah og solist i flere av Bachs kantater her i Norge. Han er aktivt med i Opera til folket. Fra 2012 har han sunget på Malaga Clasica Music festival. Han begynte som professor ved Galamian Academy of Music, Malaga høsten 2018 hvor forøvrig hans fiolinspillende søster sammen med den spanske fiolinisten Jesus Reina er kunstnerisk leder og direktør. I 2018 og 2019 deltok han på Ravinia Festival, en 3 måneder lang utendørsfestival i Chicago, og han var tenorsolist med Chicago Symphony Orchestra i 2019. På Israeli Opera i Tel Aviv gestaltet han Elvino i Bellinis La Sonnambula i 2019. I tillegg til å synge oratorier, opera og lieder sier Nils Georg han er opptatt av «popera»-genren, en mellomting mellom opera og pop som bl.a. er på Andrea Bocellis repertoar. Han holder et høyt nivå i flere genre. Innimellom er det fortsatt tid til fotballen, nå som spiller på Freelanselaget; et lag innenfor bedriftsfotball bestående av bare musikere, fra jazz til klassisk.  Han får det til! Operaklubben ønsker Nils Georg lykke til videre og ser ham gjerne tilbake på våre etterarrangementer.

Foto: Ingrid Margrethe Bølgen Halvorsen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s