BERNT OLA VOLUNGHOLEN

 

Bernt Ola kommer fra Vallset på Hedmark som har gjort mye for Bernt Ola.  Det skal vi være glade for.

For noen år siden arrangerte Operaklubben tur til Hamar hvor siktemålet var å få med seg en dag i Flagstad-festivalen.
På en av byens puber, Gregers, ble det fremført en særdeles lokal versjon av Flaggermusen.  Initiativtaker, regissør,en av sangerne og alt mulig annet var nemlig Bernt Ola.
Det var vårt første møte med ham.

Og det har vi aldri glemt ! Ustyrtelig morsomt og en flaggermus med røtter på Hedmarken! Utrolig gøy!  Operetten Flaggermusen ble aldri den samme igjen.  «Gregers»-versjonen dukker opp i minnet igjen og igjen.

For å få et innblikk i hva denne talentfulle sangeren allerede har foretatt seg, anbefaler vi et besøk på hans hjemmeside.

Les om Bernt Ola på hans Facebookside, klikk her.

De to siste årene av utdanningen på musikkhøgskolen valgte Bernt Ola å spesialisere seg i Opera. Dette gjorde han ved Kunsthøgskolen i Oslo og videre ved Operaakademiet i København.
Det skal vi være glade for.
Heldigvis for oss og det norske operamiljøet.

Med Silvia Moi i Tryllefløyten Foto: Erik Berg/DNO&B
Med Silvia Moi i Tryllefløyten
Foto: Erik Berg/DNO&B

I sitt tredje år på Opera-akademiet i København fikk Bernt Ola sin debut ved Den Norske Opera & Ballett som Papageno i Alexander Mørk Eidems kritikerroste Tryllefløyte.
Vi som var heldige og fikk kapret en billett til denne forestillingen, kommer aldri til å glemme den. 
Knallsuksess! Kjempemorsomt!

Som Papageno i Tryllefløyten i Oslo Foto: Erik Berg, DNO&B
Som Papageno i Tryllefløyten i Oslo
Foto: Erik Berg, DNO&B

Og sterk støtte fra publikum hvor mange tydeligvis kom fra hjembygda. Du snakker om å spille på hjemmebane!
En stor opplevelse også for oss som ikke er fra Vallset eller Hedmark.
Papageno er en rolle som ligger Vallsetingen nær og han fikk første gang innstudert den ved Det Kongelige Teaters 10 års jubileumsforestilling i København, deretter i Mørk Eidems versjon og fremfører den nå i den legendariske Belgiske Regissør, Wouter van Looys versjon ved

Men så har Vallset som her fremstår som Kulturbygda (selveste!) også gitt ham et glimrende utgangspunkt for å studere opera.  Med et blomstrende kulturliv over hele Hedmarken er nok juvelen Stange kommune og Vallset.

Revy på Kvennstugua
Revy på Kvennstugua

I hvert fall hvis du spør Bernt Ola. Han er oppvokst med korpsmusikk og amatørteater i Kvennstugua og han legger ikke skjul på hvor stolt han er av hjemkommunen, Stange.

Men før Tryllefløyten i Luzern, sang han i Rigoletto av Verdi, i rollen som Marullo.
Det ble en helt spesiell forestilling som han vil huske.   Rigoletto ble spilt i et gammelt industrilokale, og der ble det liv!

Fra Rigoletto Foto: Luzern Stadttheater
Fra Rigoletto
Foto: Luzern Stadttheater
Som Marullo i Rigoletto. Foto: Luzern Stadttheater
Som Marullo i Rigoletto.
Foto: Luzern Stadttheater
Fra Rigoletto Foto: Luzern Stadttheater
Fra Rigoletto
Foto: Luzern Stadttheater

Det var slutt etter 17 forestillinger.  For Bernt Ola litt vemodig men også godt å få det overstått.
Ikke lenge etterpå (17. desember) er det  premiere på Tryllefløyten. Full fokus på Papagena… eh… Papageno.

Noe av det han synes er mest spennende er menneskene han møter på og av scenen.  Det var kanskje hans beste minne fra debuten i Oslo også, de fantastiske kollegaene og den fine hjelpen fra hele huset.  Det var jo en ganske ”stressa” situasjon selv om han aldri var redd, gledet han seg sinnsykt til forestillingen da han visste at hele ”apparatet” i Bjørvika var på hans side.
Vi i Operaklubben vil bare si at det var synd han ikke fikk flere forestillinger.
Også gjennom hele prøvetiden var samarbeidet og de fine kollegaene en vinner hos ham.  Selv om han ikke har arbeidet der mye føler han en slags ”hjem”-følelse med huset i Oslo.

Populær mann, dette. Og ikke bare i Operaklubben. Foto: DNO&B
Populær mann, dette. Og ikke bare i Operaklubben.
Foto: DNO&B

Idag er det også menneskene han treffer som gir ham ny motivasjon og noe som er viktig for ham, utfordringer.  Han sier han utvikler seg desidert mest når han oppholder seg utenfor komfortsonen.  Han forsøker å ikke gro fast i rutiner men å finne nye innfallsvinkler. Spesielt til innstudering og scenisk arbeid.  Han vil aldri si Nei på scenen og setter ”karakterinterpretasjonen” i forsetet for rolleinnstuderingen. Han liker litteratur og leser mye om oppsetninger og roller og prøver å inkubere dette i rollearbeidet.

Fra Tryllefløyten i Luzern Foto: Luzern Stadttheater
Fra Tryllefløyten i Luzern
Foto: Luzern Stadttheater

Han håper på å få spille Papageno så lenge som mulig, da det er en rolle med så mange spennende lag og undertoner. Han liker at temperamentet kan skifte og at medspillerne også kan ha en spenning i å vente på hva som kommer.
Her tar vi med noen bilder fra forestillingen i Luzern.

"The already grateful role of Papageno was highly polished by Bernt Ola Volungholen with a lively performance and superior singing skills. Consequently it's not surprising that he was involved every time the story opened up for moments of real life experience." Foto: Stellis Polaris Management
«The already grateful role of Papageno was highly polished by Bernt Ola Volungholen with a lively performance and superior singing skills. Consequently it’s not surprising that he was involved every time the story opened up for moments of real life experience.»
Foto: Stellis Polaris Management
Tryllefløyten i Luzern. Bilderbuch-Traumpaar: Bernt Ola Volungholen (Papageno) und Magdalena Risberg (Pamina). Bild: Ingo Höhn/Luzerner Theater
Tryllefløyten i Luzern.
Bilderbuch-Traumpaar: Bernt Ola Volungholen (Papageno) und Magdalena Risberg (Pamina).
Bild: Ingo Höhn/Luzerner Theater

 

 

Presseomtaler: Kulturteil.ch ,
Luzerner Zeitung

Her er en video-snutt hvor Luzern Stadttheater presenterer ham.

For fremtiden håper han å få gjort flere av Mozart-rollene som Guglielmo, Greven og ikke minst Don Giovanni.

Under studietiden i København, kombinert med hva han kaller et

Fra Sandefjord
I Sandefjord

”traumatisk” møte med Arild Helleland og Per Vollestad en sommer
i Sandefjord, oppdaget han også en kjærlighet for norsk og svensk visesang og har dyrket dette siden.  Han bruker viserepertoaret i konserter og har fått utrolig fin respons på det.  Spesielt Prøysen-viser har betydd mye for ham de siste årene, med hjemlengsel og savn.  Det er god medisin og sette seg ned med en gitar og sulle seg gjennom noen strofer når lengselen etter mor Norge er stor.

Han håper jo å etablere en ”base” i Norge i løpet av de neste årene. Nær familien og kanskje til og med få jaktet litt elg og fisket litt i Glomma igjen.  Det er hvert fall en del av målet.
Det målet håper vi sterkt at han får realisert.

Kulturbygda Vallset har gitt Bernt Ola et utmerket utgangspunkt for å studere opera.  Kvennstuguteateret og kvennstugurevyen i Vallset har vært en flott arena for Bernt Ola hvor han har fått utfolde sitt sceniske talent.

Bernt Ola ble tildelt Hedmark fylkes kulturpris, les mer her.

Slik skal man behandle en stor sanger
Slik skal man behandle en stor sanger

 

11222394_710817585707913_2488242272547660564_o

 

 

 

 

Store sangkunstnere  kan egentlig gjøre hva som helst.  Ingen sjanger er dem fremmed.  Nedenfor viser vi eksempler på noe av hva Bernt Ola kan.

return-idsvukbskjermbilde-2017-01-09-16-58-2712471688_792138434242494_2193716866306148526_o

1957718_603576326432040_2450587927812930534_o

 

skjermbilde-2017-01-09-16-59-03

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bernt Ola har gjort mye mer enn det vi har klart å få med her.  Operaklubben vil følge ham opp og komme tilbake med flere inntrykk fra Bernt Olas karrière.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s