MARI ERIKSMOEN

 

Mari Eriksmoen
Mari Eriksmoen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har denne gangen den store gleden av å presentere Mari Eriksmoen i vår Portrett-serie.  Hun har hatt en helt fantastisk start på karriéren.  Ikke ser det ut til å ta slutt heller.

Les hennes egne ord om sin karriére hittil:

Ina og Mari
Ina og Mari

Jeg fikk øynene opp for opera da jeg traff Solveig Kringlebotn i 16-17 års alderen.  Henne traff jeg gjennom niesen hennes Ina som jeg gikk i klasse med på musikklinja i Ski.  Solveig oppdaget at jeg hadde talent for klassisk sang da hun testet registeret mitt.  Den første rollen jeg sang var Nattens

bbc.co.uk
bbc.co.uk

Dronning i en skoleoppsetning på videregående.
Deretter begynte jeg på Musikkhøyskolen i Oslo med Barbro Marklund som lærer.  Videre hadde jeg  1 år i Paris og 3 år på Opera-akademiet i København hvor jeg studerte hos

bbc.co.uk
bbc.co.uk

Susanna Eken.  Rett før jeg var ferdig med studiene i 2010 fikk jeg muligheten til å prøvesynge for rollen som Zerbinetta da verdens-stjernen Diana Damrau ble gravid.  Jeg fikk rollen og fikk en drømmestart på karriéren.  Det var skummelt å kaste seg ut i noe sånt mens jeg fortsatt var student.  Dette var en nypremiére ved Theater an der Wien og jeg visste det ville få mye oppmerk-somhet.  Det mest nerve-pirrende jeg har gjort så langt, men også det

Zerbinetta/Ariadne auf Naxos
Zerbinetta/Ariadne auf Naxos

viktigste.  Etter det har jeg vært fast gjest ved Theater an der Wien og gjort minst en produksjon i året der. Etter det gjorde jeg mest høye koloraturroller som f. eks Olympia i Hoffmanns eventyr (i Wien og Oslo), Fiakermili i Arabella (ved operaen i Frankfurt) og Blondchen i Entführung aus dem Serail som er en av de rollene jeg har sunget mest.  Blondchen var min debut ved operaen i Frankfurt, siden har jeg sunget den konsertant i Concertgebouw i Amsterdam, på The Proms i Royal Albert Hall, gjort en CD innspilling med dirigenten René Jacobs og sunget rollen denne sommeren på Glyndebourne festivalen i England.
Et annet høydepunkt for meg var min debut på La Scala i Milano som Waldvogel i Siegfried.  Daniel Barenboim dirigerte.  Jeg reiste dit med min da 2 uker gamle datter og stod på scenen da hun var 4 uker gammel.  Et helt spesielt minne.
Nå som den legendariske dirigenten Harnoncourt nettopp døde, må jeg trekke frem Da Ponte syklusen av Mozart som jeg sang med ham i Wien.  Dette var rett før han ga seg som dirigent og det var stort å få oppleve ham før han døde……, mens han fortsatt hadde masse pasjon og glød.  Jeg sang Susanna i Figaro, Zerlina i Don Giovanni og han klarte også å overbevise meg om at jeg var hans Fiordiligi etter at vi hadde en gjennomgang av operaen i et prøverom. Jeg ville heller synge Despina.  Det var så inspirerende å jobbe med ham, og jeg vil aldri glemme alt han lærte meg.

Foto: DNO&B/Erik Berg
Foto: DNO&B/Erik Berg

Det er også alltid en glede å synge på Den Norske Opera & Ballett, nå sist i en fantastifull Tryllefløyten.

Et av årets høydepunkter for meg har vært å gi ut min første lied-CD.  (Den fikk strålende kritikk i bl. annet britiske The Guardian og i Vårt Land.

Foto: DNO&B/Erik Berg
Foto: DNO&B/Erik Berg

Nå gleder jeg meg stort til å gjeste Zürich operaen igjen som Pamina i Tryllefløyten.
Deretter gjør jeg min Berlin debut ved Komische Oper som La fée i Cendrillon av Massenet.
Senere i høst synger jeg Zerlina ved Theater an der Wien og debuterer ved Bayersche Staatsoper i München som Blondchen i Entführung aus dem Serail.

YouTube.com har flere «snutter» med Mari.  Prøv denne eller denne  eller kanskje denne med Reneé Jacobs.  Det finnes mange flere.  Prøv selv.

Skjermbilde 2016-04-19 19.03.22

Operaklubben ønsker Mari Eriksmoen all mulig hell og lykke fremover og vi håper på å få høre og se henne på en av våre medlems-kvelder.  Styret arbeider hardt for å få til det.  Men Mari er veldig etterspurt og opptatt.
Vi vil også følge karriéren hennes fremover og håper å kunne skrive mer om det etterhvert.

 

 

(Alle umerkede bilder er hentet fra Maris FaceBook-side)

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s