OPERAKLUBBENS LEDERE

 

Skjermbilde 2015-11-10 19.44.59

På årsmøtet i 2010 tok Stefan Axelsson over som ny leder og den tredje i Operaklubbens historie.

Utdannet tannlege i Sverige, spesialist i tannregulering (kjeveortopedi) ved UiO 1992, Dr.Odont UiO 2005.  Har lang erfaring både med forskning og pasientbehandling.   Jobber også på Stefan AxelssonTAKO-senteret på Lovisenberg sykehus.  Har jobbet med tannregulering på Tann- og kjeveklinikken siden 1993. –

Dagens styreleder i Operaklubben, Stefan Axselsson, er barnefødt i Sverige, men allerede i 1989 kom han til Oslo for å gjøre ferdig sine spesialiststudier i tannregulering (kjeveortopedi) ved Det odontologiske fakultet (Tannlege-høgskolen).  Alt tyder på at han fant seg vel til rette i Norge, for siden tannlege_stefanhar han vært her.

Interessen for klassisk musikk har han hatt fra barnsben av.  Stefan har sunget i kor hele livet, mest i ulike kirkekor.  Han tok sangleksjoner fra flere operasangere i gymnasietiden og sang ved flere skoleavslutninger.  Stefan sang i Lunds Studentsangforening (mannskoret ved Universitetet i Lund i Sverige) da han studerte der 1977-1982.   Etter han kom til Norge har han vært aktiv i Den norske Studentsangforening (DnS), det offisielle mannskoret ved Universitetet i Oslo – www.studentersangforeningen.no.  Stefan sang en dyp bass da han var aktiv i koret, men de siste 4-5 årene har han ikke hatt kapasitet til å følge opp dette.  Han har ganske enkelt for mange baller i luften.

Kort tid etter Stefan kom til Oslo begynte han å gå i Operaen.  Som oftest var det lørdager han benyttet til dette, og da prøvde han å få kjøpt uavhentede billetter da disse ble lagt ut for salg 1-2 timer før forestillingens start.  Han husker godt at en gang ble den siste billetten solgt til mannen foran i køen.  Stefan sier han ble veldig lei seg, for det var en forestilling han virkelig ønsket å se.  Sannsynligvis så han ganske molefonken ut, for damen i billettluken lente seg frem og hvisket at egentlig så hadde hun ikke tillatelse til det, men hun ga ham en billett til Operasjefens loge.
Det har rent mye vann i havet etter den gangen, så derfor våger Stefan å si det offentlig nå.  Han var svært takknemlig, og han sier at hvis billettdamen husker dette så sier han nok en gang tusen takk. Det var for øvrig La Bohéme som var på plakaten den kvelden, men på den plassen han hadde fått kunne han bare se 2/3 av scenen.  I denne oppsettingen var Mimis seng plassert på høyre side av scenen, og han så absolutt ingenting da hun åndet ut i siste akt.  Men musikken og sangen hørte han, og det var stort!

Etter hvert kjøpte Stefan Operaklubbens abonnement og hadde en meget bra plass midt på første rad på balkong i Gammeloperaen.  I det nye huset sitter han langt fremme i orkester. Han har sammen med noen venner også kjøpt rød-løper abonnement, så nå har han to abonnementer i DNO&B.

Stefan oppdaget Operaklubbens reisevirksomhet. Denne er bygget opp av Berit Bøthun som er sekretær i Operaklubben. Hun laget og Skjermbilde 2015-11-10 20.20.24lager fantastiske turer for operainteresserte.  Stefan sier at også andre publikumsforeninger i de nordiske landene har reisevirksomhet, men de er ikke på langt nær så omfattende og hyppige som Operaturkomiteen har å tilby medlemmene.  På disse turene ble Stefan kjent med sentrale personer i Operaklubbens styre, og i 2010 ble han valgt inn som medlem av styret og der konstituert som styreleder.

Skjermbilde 2015-08-24 kl. 17.37.13Stefan trives med å være styreleder. Han sier at Operaklubben i løpet av sine 45 års eksistens har blitt bygget opp til en veldrevet organisasjon med et meget dedikert styre. På spørsmål om hva som har vært spesielt interessant siden han ble valgt inn i 2010 tar han bl.a. opp arbeidet med klubbens hjemmeside. I løpet av disse årene har styret bygget opp en viktig informasjons-kanal. Takket være stort engasjement og praktisk arbeid har styrets

www.operaklubben.org Foto: HDV
http://www.operaklubben.org
Foto: HDV

web-redaktør Harald Vengene gjort dette til et ettertraktet nettsted. ”Likes” og antall besøk stiger sterkt.  For 2015 forventes over 3500 besøk på siden vår. På www.Operaklubben.org finnes månedlige portretter av utvalgte kunstnere, informasjon om ulike tilbud til medlemmene m.m. , introduksjon til Operaklubbens abonnements-forestillinger, og ellers nytt fra operafronten hjemme og ute.   Kostnadene for postutsendelser til våre medlemmer har gått til himmels.  Operaklubben forsøker derfor nå å etablere kontakt med medlemmene via e-post, men dette, må vi innrømme, har gått tregt.

Stefan er godt fornøyd med Operaklubbens etterarrangementer. I løpet av den tiden Stefan har vært medlem har disse vært lagt til Krogh-salen i Gammeloperaen og til Formidlingssenteret i det nye huset.  De par siste årene har etterarrangementene funnet sted i Hotel Thon Opera.  Her har hotellets ledelse virkelig lagt forholdene til rette for våre medlemsarrangementer.  Styret engstet seg litt for at turen fra Operaen og dit ville oppleves lang og

Ingebjørg og Yngve Foto: HDV
Ingebjørg og Yngve
Foto: HDV

kronglete, men heldigvis har styrets bekymring vist seg å være helt unødvendig. Operaklubbens medlemmer har gitt uttrykk for at de hyggelige omgivelsene har vært et pluss som langt oppveier avstanden å gå. Det er stadig flere som deltar på disse minikonsertene med våre beste norske operasangere. Vi har også

Foto: Erik Berg/DNO&B
Foto: Erik Berg/DNO&B

hatt 2 julekonserter der, og rett rundt hjørnet er Operaklubbens Jubileumskonsert.

Enkelte utfordringer for Operaklubbens styre er vanskeligere enn andre, som f.eks å formidle til ledelsen på DNO&B at vi ønsker flere operaproduksjoner per sesong, og at vi i tillegg til de mange moderne og eksperimentelle produksjonene også ønsker mer tradisjonelle oppsettinger. Styret får stadig høre fra medlemmene at de trives lite med operaproduksjoner spekket med kvinnemishandling;  voldtekt og tortur og folk er ganske enkelt lei av å se dette.  Dette merkes godt på medlemstallet i Operaklubben som dessverre har blitt redusert sesong for sesong de siste 5 årene. Operaklubben har mange medlemmer som ønsker seg andre typer av operaforestillinger enn hva som blir tilbudt nå, hvilket gjenspeiler seg bl.a. i den enorme interessen for Operaturkomiteens reiser i og utenfor Norge.

For inneværende sesong valgte Operaklubbens styre å la abonnementet bestå av bare fem forestillinger i stedet for syv som vi har hatt i mange år.  Vi skjelte til det økonomiske med billettpriser som er stadig stigende, men mest vekt la vi på repertoartilbudet. De

Foto: Jørg Wiesner Kari Postma i tittelrollen som Katja Kabanova
Foto: Jørg Wiesner
Kari Postma i tittelrollen som Katja Kabanova

forestillingene styret valgte ut var Katja Kabanova (nyproduksjon), Manon (ballett og nyproduksjon), Tryllefløyten (nyproduksjon) Turandot (nyproduksjon) og Figaros Bryllup (reprise). De øvrige operaproduksjonene for 2015/2016 var enten repriser av forestillinger vi tidligere har hatt på Operaklubbens abonnement de siste 2-3 sesongene eller forestillinger, d.v.s. nyproduksjoner, vi ikke trodde ville falle i smak hos våre medlemmer. Flesteparten av disse nyproduksjonene skulle heller ikke fremføres på Hovedscenen, men på Scene 2.  Styret vet også at medlemmene foretrekker forestillinger på lørdager, bl.a. fordi mange kommer langveisfra, og

Foto: Erik Berg/DNO&B
Foto: Erik Berg/DNO&B

dette må vi også ta hensyn til når vi planlegger abonnementet.  Dette førte til at det ble 2 forestillinger på høstsemesteret og 3 på vårsemesteret.  Det vi dessverre ikke vet når vi legger ut Operaklubbens abonnement, er hvilke utøvere som vil synge på de ulike dagene.  Bl.a. fordi ikke alle rollene er besatte når vi fremmer vårt forslag til DNO&B.

På spørsmål om perspektiver for Operaklubbens fremtid, svarer Stefan at han ønsker å øke medlemsmassen slik at Operaklubben får mulighet til ”å spre det gode budskap”.  Han ønsker også å få i gang en dialog med DNO&Bs ledelse om hvilke typer forestillinger Operaklubbens medlemmer ønsker seg.  Videre håper han det kan bli et diskusjonsforum rundt operaproduksjonene, som for eksempel en diskusjon med regissøren.   ”På scenekanten” har vært arrangert med ujevne mellomrom ved DNO&B, men mest i forbindelse med ballettforestillinger. Dette skulle han gjerne se som et arrangement i regi av DNO&B, enten åpent for alle eller kanskje eksklusivt for Operaklubbens medlemmer.

Flagstadsalen, Thon Hotel Opera Foto: thonhotels.no
Flagstadsalen, Thon Hotel Opera
Foto: thonhotels.no

Avslutningsvis vil Stefan ønske alle medlemmer velkomne til Operaklubbens Jubileumskonsert 11. november kl. 19:00 lagt til Flagstadsalen i Thon Hotel Opera. Der skal vi feire de første 45 år som publikums-forening!  Det blir en fantastisk konsert!  Stefan vet også at Operaklubbens julebuffé etter konserten vil smake fortreffelig.

Helt til sist vil Stefan ønske riktig God Jul og ønsker velkommen til vår neste forestilling på abonnementet,
Tryllefløyten, lørdag 9. januar 2016.
På grunn av forestillingens lengde (3 timer) blir det intet etter-arrangement.  Men vi kommer sterkt tilbake senere.

Husk å følge med på hjemmesiden:  www.operaklubben.org

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s